Estland

I oktober 2016 flög vi till Tallinn för att tillsammans med ca 20 andra personer åka buss genom de tre Baltiska länderna. En riktigt intressant och härlig resa med Albatross. Vi låg på Park in Radissonhotell. Centralt o bra.

Örjan o jag åkte upp till arlanda redan dagen innan. Vi låg på hotellet inne på Arlanda så vi hade inte speciellt stressigt på morgonen. Alla vi som reste med Albatross träffades innan gaten o så åkte vi iväg. Resan tog ca 1 timme till Tallinn.

Vädret var friskt men solekn sken varmt och vi tog en gemensam promednad genom stan. 1,8 km lång ringmur finns fortfarande kvar.

Guiden som hette Eleonor var verkligen en klippa. Så mycket historia vi lärde oss! På efetrmiddagen gick Örjan o jag själva o strosade runt. Uteserveringarna var öppna!!! Men vi satt inne o intog vår lunch.

Tallin är en verklig turisstad, gott om restauranger. Här kan man handla linne, vantar o mössor till ett bra pris.

Nästa dag var det rundvandrig med hela gruppen. Vi åkte buss upp på Domberget. En underbar utsiktt över Tallinn. Vi besökte Alexander Nevsky katedralen.

Mycket turister även så här i oktober. Men inte alls trångt.

Att vara svensk i Estland är inte speciellt svårt. Alla kan engelska (nästan) och de gillar oss, de pratar fortfarande om den tiden då de tillhörde Sverige, som den goda ssvensk tiden. Då hette staden Lindanäs. Idag heterden Vava Tallinn.

En kväll åt vi på Peppersack, ett fd. lager för kryddor, till maten serverades också ett litet teaterspel. Bl a så kom Liemannen in.....och beställde en öl o sedan gick han igen......

En annan kväll var örjan o jag åt på Olde Hansa, och detta var ett märkligt ställe. Mörkt mycket folk och gammeldags mat o dryck. Mycket väl värt ett besök. Vänta inte på glaset, det kommer aldrig, drick ut kruset.

Vi var inne på Belägringsmuseet. Där kan man se och nästan "uppleva" historien om Nazityskland och Sovjetunionens belägring av Estland. Vi var många som fällde en tår av sorg när guiden berättade vilka hemskheter hans farfar varit med om. 1991 blev de fria.

Jag gillade verkligen Tallinn o kan tänka mig vad det är vackert när det är sommar......

Vi hittade det gamla Apoteket. Det är ett helt vanligt apotek, me mycket gammalt.

Vackra färger så här på hösten. Och vackra kyrkor.

Det finns en butik som gör choklad, gid choklad. Och marsipan. man kan även dricka te/kaffe här eller ta en lunch.

Nu for vi vidare till Tartu, universitetsstaden.

Det lutande huset i Tartu. Vi åt lunch i tartu.

En universitetstad, men var var alla människorna? Det var folktomt.

Något som griper tag i en är när man får höra om den sjungande revolutionen, man sjöng, alla tillsammans och 1991 blev de Baltiska staterna fria från Sovjetunionen.Vi besökte den vita arenan Sångarfältet i Tallinn där  150 000 personer samals varje år för att sjunga o minnas. Mäktigt!

Vi var till Peter den stores sommarslott som låg i en underbar park, Kadriorparken, o jag tror den är vackrast på hösten, vilka färger.

Så for vi iväg mot Lettland ( har en egen länk)