Florens

Vi tog tåget mellan Rom och Florens. Biljetterna hade vi bokat via nätet hemma. Vi kom ner den 4 maj-05 och det var sommarvärme. Det var bara att gå till hotellet och sätta på sig klänning. (Termometern visade 25 grader.)

Florens, en stad vid floden Arno. Högsätet för konst. Och visst blir man överväldigad av att så många kända personer har levt och målat/skulpterat här. Dante, Donatello, Botticelli, Michelangelo och Leonardo da Vinci. Är man inte intresserad så blir man lätt det i Florens. Ponte Vecchio är lätt att känna igen, med sina hus på bron.

En vit häger spatserade på dammkanten och vi bara njöt av att solen värmde våra bleka kroppar. Vi hamnade på Piazza della Signoria och tog vårt första glas vin. Framför mig stod Palazzo Vecchio med sitt höga vackra torn. Och bredvid mig hade jag Örjan. Florens here vi come.

Dag två gick vi till  Piazza Santa Croce. In i kyrkan Santa Croce bara man måste gå. Underbara målningar och statyer. Du kan inte undvika att se det utsmyckade altaret. Här inne ligger Michelangelo och Galileo Galilei begravda. Innergårdar med cypresser oerhört höga.

Santa Maria Del Fiori (domkyrkan) måste du också besöka.

San Lorenzo, var nog det jag gillade mest. En kyrka som ser ut som en Toskansk lada. Bibliotekets anses vara ett av de vackraste i världen.

Men, något vackrare väntar runt hörnet. När du stiger ut ur San Lorenzo, ta till vänster, gå bakom alla marknadsstånden. Du kommer till en port, ta dig tid och gå in i Capella dei Principi. Alldeles till höger står Michelangelos berömda Madonnan och barnet. Alldeles bredvid kan man se skulpturen Natten och Dagen, Michelangelo fullbordade aldrig Dagen (mannen) man kan se på ansiktet hur Michelangelo mejslat men alltså inte fått den helt färdig. Fortsätt runt i salen och du hittar skisser till flera skulpturer som Michelangelo gjort. Kultur i högsta klass.

Det började kännas i fötterna som om man gått Toscana runt. En dag tog vi bussen upp till Piazza Michelangelo. Vilken utsikt !

Nu skulle vi gå till Bobolinoträdgården. Det var långt och varmt men en vacker väg att strosa. Vi kom äntligen fram. Här fanns ett porslinsmuseum och statyer i mängder och dammar med citron och apelsinträd. Och dvärgen på sköldpaddan.

7 maj, vi skulle nu åka tåget till Rom. Det visade sig att vi bokat från fel station i Florens och till fel station i Rom. Men på det sättet blev det både billigare och närmre från/till hotellen. När vi kom ombord så satt några redan på våra platser men en nunna såg till att fösa ut de andra och låta oss ta plats. Nunnor har en oerhörd status. Vi lämnade Florens, som visserligen hade vackra vyer och mycket kultur, men, så mycket bilar överallt.