Husbilssemester

Någon gång ska vara den första och det blev det i månadsskiftet maj/juni 2009. För 12 000 kr hyrde vi en husbil i 14 dagar och drog iväg, med träningsoveraller och burkmat. Redan i första svängen i Göteborg blev det kaos i husbilen, dynor flög hejvilt. Nu skulle detta bli vårt hem i två veckor, spännande.

Första etappen blev ostkusten och första natten tillbringade vi utanför Enånger. Vaknade av att en lastbil höll på att tippa grus alldeles utanför.

For via Lycksele, Storuman och hittade en bra övernattning en bit in i skogen. Vi såg en räv och dessa spår, kan det vara varg? Dagen höjdpunk var grillen. Somnade kl 21.00.

Vidare mot Blattniksel och sorsele. Stannade i Arvidsjaur och såg på samebyn och köpte fyra små änglar i en butik.

Så blått.

Vårt mål var Nordkap men jag blandade ihop det med Kap Horn, men kanske ändå, det växer ju bananer på träden.

I början åkte kameran fram varje gång jag såg en ren. Det var ganska praktiskt att ha badrum o kök med sig, en liten frukthylla så att vi inte skulle få skörbjugg.

Vi stannade vid Storforsen och det var ett område man kunde gå länge och titta i. Många tunnlar blev det också och några färjor när vi kom över till Norge. Men innan Norge så åkte vi via Haparanda in i Finland. På morgonen blev vi väckta av en kille som låst in sina bilnycklar i bilen. Tillråga på allt var det hans första dag på det nya jobbet. Sen blev han.

Underbar natur, vackrast var det nog i Norge.

Vi hade alla årstiderna på vår resa, kanske inte höst men höstfärger.

Vi korsade Polcirkeln i Rovanniemi. På kvällarna spelade vi kort, åt och drack gott. Ljust hela natten även om vi inte en enda gång orkade vara uppe till 24.00 för att se midnattssolen.

Innan vi kom till Nordkap hittade vi en underbar plats att sova på. Alldeles vid havet. Åkte till Nordvågen och Hönningsvåg.

Första snöovädret innan vi kunde kliva ut på Nordkap. Tre bilar, det blåste stormvindar och vi som skulle ha övernattat här, men vi fick åka ner och hitta ett annat ställe i lä.

Bara vi och vidderna. Vi stannade till i Alta. Och åkte till Tromsö, en plats jag gärna skulle ha stannat lite längre på.

Leka lite.

Kom från Narvik och åkte till Bodö. Korsade polcirkeln igen strax norr om  Mo I Rana och där kunde vi inte motstå ett restaurangbesök. Hamnade till slut i Trondheim. Vi sov på en övergiven rastplats.

For iväg mot Dovrefjäll. Oppdal, Dombås och stod snart framfrö Trollväggen. Tog en sväng till Åndalsnes. Tog in på Mjelva camping för att "ladda" el. Besökte Geirangen.

Vi for iväg till Skjåk o Lom, här regnar det lika lite som i Sahara och visst, det stämde den här gången också. Solen sken! Åkte upp i fjällen och såg Galdhöpiggen och Glittertind. Här var det jättemycket snö. Orten Flåklypa körde vi iegnom. Den här natten tog gasolen slut......kallt, det blev bara en "kattvätt" på morgonen. Stannade efter att vi köpt gasol och tog en härligt varm dusch. Hardangervidda, så vacker.

For över telemark och i Halldal såg vi Norges största stavkyrka. Mindre än 2 veckor gör man inte denna resan på om man vill stanna ofta och se sig omkring. Maten var det värsta, konserver är inget för mig men nu vet jag hur bra jag har det annars. En härlig tur.