Italien 2004

Gick ombord på båten mellan Göteborg och Kiel i slutet av juli. (Tog ett sjösjukepiller först). God middag och en "sex on the beach" (drink). Och sedan skulle vi sova gott.

Jag fick magknip som heter duga. Satt på toa halva natten, men vad gjorde det ? Italien here we come!

12 mil med bilen till Hamburg där vi skulle ta biltåget till Bolzano. Lastning kl 12,00 och en lång tråkig resa tills det var dags för middag. Vi fick dela hytt med ett Holländskt medelålders par. Som tur var så var de trevliga, men.....

Vi kröp ner i våra sängar. (Holländarna hade så klart underslaf) och så försökte jag allt vad jag förmådde att sova. Vaknade vid 04,00 och mådde illa (jag är tydligen tågsjuk också). Famlade i mörkret efter min handväska och sjösjukepillren. Väskan hade jag bundit fast i sängen (rädd för tjuvar) så efter mycket slitande fick jag loss den, men pillren låg väl naturligtvis i neccesären.

Svingade mig "smidigt" ner på golvet, tyst som en mus för att inte väcka de andra. Gick igenom både våra neccesärer och det Holländska parets innan jag fann vad jag sökte. (Nu mådde jag verkligen illa) Halvnaken på tåget fick jag inte upp kupédörren!!!! Det andra paret hade haspat ordentligt. Äntligen fri....

Kl 07,30 dagen efter var vi äntligen framme i Bolzano. (Det blir nog inget mer tur för oss med biltåget, det tar alldeles för lång tid, frukosten är usel och man sover inget vidare)

Vi stannade till i Ferrara, gick runt i staden. Temperaturen låg på strax över 30 grader. For vidare via Ravenna-Rimini-Fano och var så till slut framme i Torette De Fano.

Vilket underbart läge hotellet hade. Precis vid Adriatiska havet. 10 meter ner till vattnet. Här skulle vi ha det underbart i 7 dagar.

Vi hoppade i på en gång, säkert 24 grader men fruktansvärt salt. Tur jag hade cyklop med för det sved otäckt i ögonen annars.

Ja så var det alltså dags för mig att snorkla! Som jag längtat! Det tog en kallsup innan jag kom på hur man gör. Men sen......for jag runt som en virrhöna.

Jag såg en liten fisk, en krabba. Men det var en märklig känsla att kunna ligga där och bara titta ner på sanden och snäckor. Jag har upptäckt ett nytt "element".

Men det hände något otäckt också! Plötsligt dök en stor klump upp...med tentaklar.....Hmmmm Örjans fot som blivit en jättes. Oj vad han skrattade åt mig när jag for upp med en väldans fart.

Men snorkla det ska det bli mer av....

Frukosten....den är ju inget vidare i Italien. Jag har sagt det förut och kommer säkert att säga det igen.

Örjan gillar att köra bil i Italien.....det gör inte jag. Italienarna parkerar sina bilar i parkeringsfickor som är 10 cm mindre än deras bil. Och man måste ha ögon i nacken. Men de är också väldigt artiga, släpper fram en vilsen turist, visar en runt, önskar en god middag när man sitter där på restauranten. Det är väl därför vi kommer tillbaka....och tillbaka....

En morgon när vi kom ut så var stranden full av män, med handväskor!!!! Till slut fick vi klart för oss att de plockade musslor. Varje morgon gick de där och plockade ihop vår middag!!!!?

Vi besökte Grotte di Frassasi, spännande värre. Världens näst största droppstengrotta. Den upptäcktes så sent som 1971 av några bergsklättrare. Den största droppstenen var 20 meter hög. Grottans högsta tak var 240 meter. Bra guide som hade mycket att berätta. Behaglig temperatur på 14 grader inne i grottan, 35 grader utanför.

3 augusti, min födelsedag. Örjan väckte mig och jag fick biljetter till riverdance i Göteborg i slutet av månaden. Oj vad glad jag blev. Sedan fick jag önska vad vi skulle göra den här dagen.

Le Nave Park i Cattolica fick det bli. Eftersom jag inte sett några hajar, sjöhästar, sköldpaddor eller rockor när jag snorklat så ville jag gärna se det i denna jättelika akvariepark.

På kvällen efter middagen, satte vi oss ute i trädgården. Plötsligt var vi 4 par som firade min födelsedag. (Mycket trevliga människor, som vi tillbringade alla kvällar tillsammans med under de 7 dagarna vi var i Torette). Massimo, bartendern blev tvingad av Örjan att blanda en drink (han hade tydligen aldrig gjort det förut). Den döptes snabbt till Lotta, vodka/körsbärslikör och juice. Och näst sista kvällen i Torette.....så var vodkan slut. Jag borde ha fått provision på alla Lottor han sålde.

Men Massimo......han fixade mer.....

En dag besökte vi Ancona, en jättefin stad med färjeförbindelser till  bl.a Grekland, Kroatien. Jag köpte mig en ny klänning där.

Vi fortsatte vidare lite inåt landet för att hitta en vingård vi hört talas om. Plötsligt var det svart på himlen. Det började blåsa otroligt mycket, åskan gick och det spöregnade. Utemöbler blåste ut i vägen, och till slut fick vi vända eftersom träd blåst över vägen. Ovädret höll på i ca 1,5 timmar. Sedan kom solen.....och värmen tillbaka.

Vi hittade en annan vingård och där var det bara att plocka.....

Italienarna är ju så otroligt trevliga. Vi skulle äta lunch och jag var så otroligt sugen på en hamburgare, men naturell, bara med bröd och ost. En hel by var inblandad i vår beställning och jag fick min hamburgare, en naturell.

Vi hade halvpension på hotellet så middagen kl 20,00 åt vi alltid där. En kväll råkade en av servitörerna (en ung pojke) tappa en kniv, jag böjde mig ner och tog upp den, gav den till honom och sa prego. Jag skulle aldrig ha gjort det.....! Efter den kvällen så var han väldigt "sträng" mot mig, den lille pojkvaskern. Tutti, sa han. Jag fick inte lämna något på tallriken. (Örjan höll på att storkna av mättnad). Och när jag "ätit" upp allt så tittade han under bordet så jag inte lagt något där. Killen kunde ingen engelska och jag bara några fraser på italienska men kul hade vi.

Jag ville se var tryffel växte! Så vi åkte till Acqualagna, det är där man hittar den mesta tryffeln i Italien. Vi hittade ingen, men det var kul att se hur naturen ser ut just där.

Nu skulle vi äta lunch igen. Hamnade i en liten by och beställde in mat. Och vet ni vad servitören sa till mig???  Tutti !!! Örjan och jag vek oss av skratt och den stackars killen fattade ingenting.

Sista natten med gänget. 7 dagar går fort. Nu skulle vi resa runt lite i Italien. I väg till Toscana med den fantastiska naturen, kullarna och solrosorna!

Två nätter i Siena, denna underbara stad med Piazza del Campo, där det två gånger om året hålls hästkapplöpningar på det lutande torget. Man höll på för fullt med att förbereda nästa lopp som tyvärr inte skulle bli förrän om en vecka.

Det var en jätteparad i stan. Med fanor och trummor som bars av män i tjocka medeltida kläder, i värmen hela dagen. Efteråt fick alla motorcyklar ta sig in på torget och körde i lång rad. Det var en ganska häftig syn.

I Siena träffade vi Tim på vårt hotell, en Westie från Malta som hade fått följa med sin husse o matte. Men vår Larry.....han fick minsann vara hemma.

Nu skulle vi besöka Pisa. tog vägen om Volterra, där alabastern är den stor grejen. Tyvärr fanns inte en parkering att få. Så vi körde bara runt lite och kom så till Pisa.

Ja visst lutade det, ganska mycket till och med. Vi kom precis in i stan och fick parkering alldeles vid sevärdheten. och så vandrade vi runt. Det kändes alldeles extra i magen att se detta verk, som man bara sett på bild förut. Jättekul !

Nu skulle vi tillbringa 2 nätter i Lucca. Lucca som är den enda staden som har en intakt stadsmur. Så klart ska man gå på den, även om solen steker. Det gjorde vi ! Åtminstone tre fjärde delar.

Vi brukar alltid gå vilse.....och vi var vilse i Toscana ! Det gjorde vi nu också. Sista bussen hade gått så det fick bli taxi. Dagen efter tog vi bilen och åkte runt i vindistriktet Chianti. Vackert ! Vi åkte Empoli-Vinci (Leonardo Da Vinci, ni vet)-Capannori (Pinoccio-museet)-Lucca. Middag! Proppmätt igen !

(Det är inget kul att handla kläder i Italien, jag måste ha strl 48 !!!!! Får banta så man kommer i en 44 i alla fall.....*s*).

Nu skulle vi resa genom Emilia Romagna, till Reggio Nell Emilia. Den här delen av Italien tyckte vi inte var så vacker. Ganska platt. Restauranten på hotellet hade semesterstängt!!! 7 km till närmsta. Det fick bli middag på rummet. Vi tog bilen och åkte för att leta efter ett köpcenter. Hittade ett och köpte: melon, skinka, ost, druvor o en flaska vin. (När vi kom tillbaka till hotellet så upptäckte vi att vår parkering var baksidan på ett stort köpcenter).

Modena......var staden Örjan ville se. Ja staden kanske inte var så viktig men det är ju där de tillverkar Ferrari bilar. Och till hans stora förtjusning kom där en svart (ska ju vara en röd egentligen Ferrari Testa Rossa), en splittans ny som var maskerad. Men Örjans dag var gjord och jag fick min vilja igenom.....en Pizza i Modena.

Åkte vidare mot Gardasjön. Här skulle vi till Bardolino för att köpa ett jättegott vin som vi köpt förut. Och naturligtvis lite Grappa. Inte för att Grappa är gott men kul att ha hemma. Vingården heter Zeni. Kl 13,00 stänger de för siesta vi var där 12,55. Phuuuu! Vi åt lunch i Bardolino. Kalvsnitzel med tryffelsås. Mums!!!

Vi övernattade i Desenzano, jättevackert ställe i södra delen av Gardasjön. Dagen efter åkte vi runt Gardasjön. Västsidan är vackrast så vi tog den sidan först. Det är ca 14 mil runt sjön, men det tar tid. Slingriga vägar, cyklister och många ställen man vill stanna till på.

Nu hade vi bara ca 3 mil till Verona, där vi skulle stanna i 3 nätter. Hotellet låg perfekt, 6 minuters promenad till Arenan. Först besökte vi Julias grav. Slängde en slant i önskebrunnen (önskade att vi helskinnade skulle komma hem till Munkedal). ( Det räckte med 20 cent/person).

Där fanns också ett museum men många gamla fina målningar faktiskt.

Gick sedan utmed floden Adige. Middag på torget utanför Arenan. Kul att se alla uppklädda människor som skulle på operan. (Vi valde bort den i år, Aida är så otroligt lååååång).

Gick vilse....men blev i alla fall lite mer brun i den gassande solen. Den här kvällen skulle vi äta på "vår" restaurant, Le Cantine De LÁrena. Förra gången vi var här så glömde vi vår väska men kyparen hann i kapp oss och sedan träffade vi honom och hans flickvän i parken mitt i natten och pratade en stund. Jobbade han kvar? Skulle han komma ihåg oss ett år senare?

Jo, han kom ihåg oss. Jättekul!!!! Eller hade vi utmärkt oss på ett negativt sätt? Nej, vi försöker att uppföra oss och skoja lite så blir man så trevligt bemött tillbaka. Vi har lovat att komma tillbaka nästa år igen.

Romeo o Julia! Klart vi ville se balkongen. För att inte tala om väggarna runt omkring. Lappar i tusental med kärleksförklaringar och en och annan förlåtelse.

Tre underbara dagar i Verona var nu slut och 3 veckor i Italien. Dags att resa hemåt. Vi tog småvägar över Dolomiterna. Jättevackert och där.....i berget .... i Trambileno, en kyrka !!!! Konstigt!!!

Nu skulle vi återvända till en ort vi var på förra året. Cortina Sulla Strada Del Vino. Allt såg ut som vanligt. Hans gick där o vattnade, Franz tog sin krycka, hängde den på cykeln o cyklade iväg.

Till och med "vårt" bord utanför restauranten var ledigt. Vi satte oss, beställde in mat. Och så kom hotellägaren, tittade på oss......ett steg tillbaka och ut igen. T,om han kände igen oss. Italienarna har gott minne!!!!!!

Biltåget hem igen gick 23,15 det var bara att lägga sig direkt. Den här gången fick vi egen kupé. Skönt. Framme i Hamburg kl 13,30 och sedan hemåt. Kl 23,00 var vi då äntligen hemma igen. Vi har haft en underbar resa. Sett så mycket, upplevt så mycket. Nu ska vi smälta detta. Om du orkar....så klicka dig vidare till San Marino.