Rom

Rom i maj-2005, det är inte helt fel. Den 4 maj steg vi upp i ottan. 04,10 för att köra till Landvetter och ta planet till Köpenhamn och därifrån vidare till Rom och Ciampiano flygplats.

Vi reste med Sterling och på planet kunde vi köpa bussbiljetter så vi kom fram till tågstationen i Rom, Roma Termini. Men först skulle vi ta tåget till Florens för att tillbringa 4 dagar där. ( Du kan läsa om Florens på en annan länk)

Spanska trappan var ju ett måste att se i Rom. Full med blommor.

Fontana Di Trevi är ju ett måste att se, speciellt för oss svenskar. Men bada? Nej det är strängeligen förbjudet.

Vi fick 4 helt underbara dagar i Rom. Varmt. Vi reser gärna tillbaka igen. För Rom byggdes ju inte på en dag och kan inte ses på bara några dagar.

Att vandra längs med floden Tibern var lugnt och skönt och vackert.

Vi fortsatte till Piazzan Campo del Fiori. Det lär vara Roms äldsta torg. Därefter tog vi oss till Piazza Navona. Ett avlångt torg med marknadsstånd, restauranger. (God vaniljglass med jordgubbar).

Dessa underbara statyer, stora. Man kan aldrig se sig mätt på dem. Och obelisker på varje piazza.

Pantheon, ska man naturligtvis också besöka. Ett forntida tempel, 2000 år gammal. Vi valde att först ta ett glas vin vid en av restaurangerna runt piazzan som heter Piazza della Rotonda. Här är det fritt inträde så det är bara att trava in. Se på alla målningar och statyer.

På vägen hem till hotellet hamnade vi i Area Sacra dell´ Argentina. Utgrävningar med mycket gamla byggnader. Här inne bodde nog Roms alla katter. Jag vet inte hur många jag lyckades räkna till.

Den här tredje dagen skulle vi se Coloseum. Det är väl också ett måste. Vi gick in, inte så lång kö. Så gick vi runt och kikade lite. Vi jämförde hela tiden Coloseum med Arenan i Verona, och tyckte nog att det är finare och i den hålls ju faktiskt operetter och operor fortfarande.

Men nu skulle vi komma till det området vi verkligen gilla mest: Foro Romano  (klicka på länken om du vill veta mer).

Näst sista dagen hade kommit på vår Italienresa. Vi beslöt oss för att ta oss till Capitolium och Piazza Venezia. Såg det enorma Il Vittoriano. En byggnad till ära för det enade Italiens första kung, Viktor Emanuel av Sardinien. Den 9/5-05 firades att andra världskriget slutade för 60 år sedan. Och vid den okände soldatens grav var det extra vördnad.

Rommarna själva kallar bygget för skrivmaskinen eller bröllopstårtan. De anser att det är en skamfläck för Rom. Kritvit marmor i den annars temprafärgade staden. Längst upp finns en servering. Gå upp, det är en underbar utsikt. Inget inträde.

Ja, då hade vi sett det vi ville (men missat allt det andra, så därför kommer vi tillbaka till Rom igen). Men vi hade glömt något i alla fall. SHOPPING!!!!

Vi gick ner till shoppinggatan nr 1, Via Nazionale. Örjan köpte tre kostymer och jag ett par skor och två klänningar. Att shoppa i Italien är lätt som en plätt.

Dagen efter var det hemresa. Men så skönt vi hade haft det. Rom var på något sätt lugnare än Florens. Här fanns fler gågator så man kunde gå och strosa lite.