Saas-Fee Schweiz

Ja ibland hamnar man på ställen man aldrig tänkt på att få uppleva. En sådan resa var vår tripp till Saas-Fee i Schweiz i mars-april 2004.

Det var fredagen före julafton som en tjej från Passagen ringde och gratulerade mig !!!! Jag hade vunnit en resa för två till Saas-Fee. Flyg, hotell, mat och liftkort.

Man skulle rösta på en av Passagens hemsidor och jag tycket att "PLumset" var bäst. Vi bokade flyg med Swiss air och Marie där var verkligen hjälpsam och kom med olika förslag på vad vi kunde göra.

Vi bestämde oss för att flyga mellan Köpenhamn och Zürich, sedan ta tåget till Bern, byta där till tåget till Brig och sedan ta Postbussen till Saas-Fee.

Vi tog bilen till Köpenhamn och gick på Ströget lite, det var allt lite mer vår i Köpenhamn än hemma i Sverige.

Vi fick stiga upp i ottan, kl. 05,00 för att ta oss till Kastrup men sedan flöt allt på väldigt bra. Vi landade vid 09,00 tiden i Zürich och här var det ännu mer vår.

Att åka tåg genom Schweiz är en verkligt fin upplevelse. Och när vi åkte mellan Bern och Brig så var det otroligt vackert. Höga berg och djupa dalar.

Och se där, där dök Alperna upp med sina snöklädda toppar på ca 4000 meter.

Vi bodde på hotell Christiania. Det var ett ganska stort hotell som sköttes och ägdes av en familj. Mannen hämtade oss med en elbil, för hela Saas-Fee var bilfritt. Vi blev väldigt väl mottagna.

När vi anlände så blåste det halv storm och det snöade, för att efter ca 20 minuter bli ett underbart vinterväder. Vi gick till en ute-restaurant beställde in en öl och ett glas vin och satte upp våra näsor mot himlen och lät solen värma våra blekna ansikten.

Middagen serverade kl 19,00 och så hungrig som då har jag nog aldrig varit. Det serverades en 5-rätters middag så när kl. var 21,00 så var vi helt slut. Sängen var det enda vi tänkte på.

Saas-Fee är en vintersportort, Örjan och jag åker inte skidor utför men här fanns en hel del att göra utan skidor på fötterna.

Vi tog cabinbanan upp på Allalin, efter den åkturen som tog en bra stund, var jag helt grön i ansiktet. Jag har alltid varit rädd för höjder och detta var verkligen högt.

Vi besökte Ispaviljongen som är världens största isgrotta. Isen var 8 meter tjock och där inne fanns till och med ett altare för de som ville gifta sig. På några ställen fanns små gluggar som man kunde titta ut igenom och se jorden och det behövde jag göra då och då. Luften är verkligen tunn så här högt upp, allt kändes som en ansträngning.

Nu skulle vi ha något i magen. Det fanns en rund, roterande restaurant där på toppen, kanske inte det bästa för mig eftersom jag tyckte att hela jag gungade fortfarande. Men mat måste man ju ha.

Örjan var jättehungrig men jag ville av naturliga orsaker bara ha en liten sallad. Och mitt i alla tyska/italienska/engelska så säger kyparen: Salladen kan du ta på buffébordet!!!! Det visade sig att han var dansk och hade rest till Saas-Fee för 12 år sedan för att åka skidor och blivit kvar.

Sedan satte vi oss och solade igen för att sedan åka hela vägen ner igen till byn.

Det blev många fler turer i cabinbanor men inte så högt upp, vi nöjde oss med 3000 meter eller lägre. För en skidåkare så är Saas-Fee en underbar skidort. Mycket snö och soligt väder 23-24 dagar/månad. Och färg i ansiktet fick vi verkligen men det gällde att smörja in sig ordentligt. Hotellchefen berättade att två personer hade fått uppsöka läkare för att de fått brännskador i ansiktet.

Och eftersom jag är livrädd för läkare så fick mitt ansikte vara i skuggan för det mesta.

Så var det dags igen att bege sig hemåt. Vi tog buss och tåg tillbaka till Zürich och flög till Kastrup. Så var då detta äventyr slut. Vi skulle hem och fira påsk. Och nästa utflykt blir till .......Stockholm.