Yoga-resa

Det hade varit lite för mycket på sista tiden. Vi kände att vi behövde "ruska om oss" en aning. En långweekend i Kolmården skulle inte sitta dumt. I slutet av oktober-05, för att hösten inte skulle bli så lång.

Vi har ju ca 40 mil att köra dit så själva resan fick bli ett litet äventyr i sig självt. Vi stannade i Gränna. Visserligen hade vi varit där förut, men då hade vi småbarn med oss. Den här gången kunde vi köpa polkagrisar bara till oss själva.

I slutet av oktober trodde jag inte det skulle finnas några turister här i Gränna men oj vad jag bedrog mig. Inne på Franssons polkagrisfabrik var det jag och 40 tyska ungdomar som stod och tittad på när de gjordes.

Visingsö....jag har aldrig varit där men Örjan och jag sa att vi skulle resa hit igen under sommarhalvåret och utforska området bättre. Vi åt en god lunch i Gränna, och sedan for vi vidare.

Vi var ju på väg till en djurpark. Men redan när vi kört ca 5 mil så såg jag lamadjur, åsnor, hängbukssvin, strutsar, rådjur och alldeles vid vägen (på rätt sida viltstängslet) stod en älgko med sin kalv och de såg riktigt vilsna ut.

Brahehus, där var vi så klart tvungna att stanna.

Så var vi äntligen framme. Vi hade ju varit här förut men det är alltid underbart att komma tillbaka. Personalen är otroligt trevliga. Vi checkade in, satte på oss våra fina badrockar (som man hade fått), tog våra böcker o gick ner till Relaxavdelningen.

Örjan tyckte han såg ut som en Sumobrottare, men jag kände mig som en Geisha.

Frukt o bär stod framdukade hela dagarna. Det var bara att ta för sig. Vi simmade, bastade i ångbastun och så läste vi.

På kvällen åt vi en underbart god middag och i säng kom vi ganska tidigt.

Kl 8.00 var det Yoga. Och det var en trevlig känsla. Tänja ut kroppen samtidigt som man skulle lära sig att bli avslappnad. Vi gjorde ett pass på 50 minuter och hade en personlig tränare som gav oss många tips.

Vi tog, efter frukosten, en riktigt långpromenad. Det visade sig att vi gått 2 mil. Men vädret var underbart och Marmorstigen, som promenaden hette visade sig vara en underbar vandring alldeles vid stranden av Bråviken.

Hösten visade sig från sin allra bästa sida. Alla dessa underbara färger! Att promenera här i april måste vara underbart. Vi såg så mycket blåsippsblad.

Är det Adam eller Örjan jag har med mig?

Vi promenerade fram till Marmorbruket. Här hade man brutit kalksten för att sedan få ut marmor. Kalksten i sin tur kommer ju från korallrev.

Väl tillbaka till hotellet, så bytte vi om till våra fina badrockar och gick ner till African Relax igen. Mera frukt, ett glas vin, bad och ångbastu.

Huden började kännas som en barnkind efter allt badande o bastande. Och det var ju lite det som var meningen. Vi kunde ha valt till olika SPA behandlingar. Men precis innan vi hade bestämt oss för denna resa så hade jag bokat in oss på vårt eget SPA här i Munkedal. Så i början av november ska vi njuta lite igen.

Tillbaka till rummet för att byta om till middagen. Den här kvällen somnade vi väldigt snabbt.

Kl 7.45 var det dags för ett nytt pass med Yoga. Det handlar om att få sträckt ut sin kropp, slappna av och andas rätt. Det finns flera olika sorters Yoga men Hatha Yogan är den vanligaste o den jag tror passar mig bäst.

Den här gången skulle vi hålla till i Delfinariet. Eftersom vi nu kunde grunderna lite grand så var vi en större grupp. Att höra skönt avslappnande musik o samtidigt se delfinerna nyfiket simma omkring o kika på oss, bara det gjorde mig avkopplad. Sedan körde vi ett 50 minuters pass. Vi avslutade vår vistelse med frukost och så for vi hem till Munkedal igen. Något ömma i kropparna. Men med Yoga ska vi fortsätta. Örjan har beställt Yogamattor så det är bara att sätta fart.